Oszustw internetowych ciąg dalszy – nagroda pieniężna w loterii oraz aplikacja do zdalnego pulpitu AnyDesk
68-letni mieszkaniec powiatu chodzieskiego w poniedziałkowe przedpołudnie dając wiarę rozmowie telefonicznej informującej o wygranej pieniężnej w loterii internetowej padł ofiarą oszustwa na kwotę łączną 40000 złotych.
W dniu 14 lipca 2025 roku funkcjonariusze Wydziału Kryminalnego przyjęli zawiadomienie dotyczące uzyskania nieuprawnionego dostępu do konta bankowego mieszkańca powiatu chodzieskiego poprzez nawiązanie połączenia telefonicznego względem wygranej 20000 złotych co za tym idzie konieczności wskazania danych do logowania w bankowości elektronicznej celem wypłaty określonej sumy. Opisane zachowanie wymagało również nakłonienia osoby pokrzywdzonej do zainstalowania aplikacji AnyDesk oferującej łatwe w użyciu oprogramowanie pulpitu zdalnego umożliwiające m.in. pomoc w rozwiązywaniu problemów technicznych. Przypominamy, iż oszustwa internetowe mają wiele wymiarów a osoby ich dokonujące pozostają bardzo dobrze przygotowane. Metoda i tematyka nawiązywanych rozmów telefonicznych miewa szeroki wachlarz począwszy od problemów technicznych komputera czy internetu poprzez oferowanie inwestycji i niezwłocznych zysków kończywszy na różnorodnych premiach konkursowych.
W tym też wypadku zawierzenie informacji o wygranej – rozmówca potwierdził dawny udział w grach internetowych co okazało się być pytaniem podchwytliwym - doprowadziło do niekorzystnego rozporządzenia mieniem w kwocie łącznej 40000 złotych.
Instalując program AnyDesk umożliwiamy przestępcy internetowemu korzystanie z naszego pulpitu, w tym uzyskanie wglądu do loginów i haseł – również bankowości mobilnej. Osoba dokunająca oszustwa umiejętnie zapewniła o natychmiastowej wypłacie wygranej uprzedzając jednak o spełnieniu warunku jakim jest pobranie opisywanej aplikacji z dokładną instrukcją jej obsługi.
Apelujemy o rozsądek i ostrożność. Zarówno w świecie rzeczywistym jak i wirtualnym stosujmy zasadę ograniczonego zaufania nie udostępniając danych logowania do rachunków bankowych. Instytucje w postaci banków, firm telekomunikacyjnych czy też urzędów nie wymagają od klientów/petentów instalacji oprogramowań, której skutkiem jest podgląd pulpitu i możliwość zdalnego wykonywania wszelkich operacji.
st.asp. Marta Migdalczyk