Policjanci ruchu drogowego biorą „pod lupę” użytkowników rowerów i hulajnóg, UTO oraz UWR
Na 14 i 21 maja na terenie powiatu chodzieskiego, ale także całej Wielkopolski, zaplanowano działania ukierunkowane na kontrolę poruszania się po drogach rowerów, rowerów elektrycznych, hulajnóg, w tym elektrycznych, a także urządzeń transportu osobistego (UTO) oraz urządzeń wspomagających ruch (UWR).
Niestety w ostatnim czasie na wielkopolskich drogach odnotowuje się wzrost dynamiki przypadków poruszania się rowerami, których konstrukcja jest niezgodna z przepisami określonymi w ustawie PRD. Dopełnieniem tych niekorzystnych tendencji są negatywne zachowania użytkowników rowerów, hulajnóg, UTO oraz UWR. Dotyczy to przekraczania prędkości, korzystania z poszczególnych części drogi niezgodnie z warunkami poruszania się, nieprzestrzegania przepisów dotyczących zachowania wobec pieszych, wyprzedzania czy postoju.
Biorąc powyższe pod uwagę Policja zaplanowała wzmożone działania ukierunkowane na kontrolę poruszania się po drogach tych właśnie użytkowników. Celem działań jest zapewnienie bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Zatem, w trosce o bezpieczeństwo w wszystkich użytkowników dróg przypominamy podstawowe informacje i przepisy:
UWR to nic innego, jak urządzenie wspomagające ruch, napędzane siłą mięśni w pozycji stojącej. Zalicza się do niego rolki, wrotki, deskorolki oraz hulajnogi.
Dla UWR nie są wymagane szczególne uprawnienia ani też nie występują ograniczenia wiekowe. Jeśli chodzi o korzystanie z drogi to urządzeniem takim możemy poruszać się po chodniku, drodze dla pieszych czy drodze dla rowerów. Pamiętajmy jednak, że obowiązuje nas ruch prawostronny oraz na chodniku i drodze dla pieszych – prędkość zbliżona do tej, z jaką poruszają się piesi.
Jeśli chodzi o zachowanie wobec pieszych to należy pamiętać, że mamy obowiązek ustępowania pierwszeństwa pieszemu. W strefie zamieszkania mamy pierwszeństwo przed pojazdem.
To, czego nie wolno robić poruszając się UWT to: poruszać się w stanie nietrzeźwości, po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku, ciągnięcia pojazdu lub ładunku, czepiania się pojazdów czy poruszania się tyłem.
UTO to inaczej urządzenie transportu osobistego, a wiec pojazd inny niż hulajnoga elektryczna, napędzany elektrycznie, bez siedzenia i pedałów, przeznaczony do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe. Do UTO zaliczamy: deskorolki elektryczne i urządzenia samobalansujące. Jeśli nie mamy 18 lat to możemy się poruszać takim środkiem pod warunkiem, że mamy kartę rowerową lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1 lub T. Po drodze nie może się poruszać nim dziecko do 10 roku życia. W strefie zamieszkania może poruszać się wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Jeśli chodzi o korzystanie z jedni, to jest to niedopuszczalne zachowanie. Użytkownicy UTO korzystają z drogi dla rowerów, zaś z chodnika lub drogi dla pieszych, kiedy brakuje wydzielonej drogi dla rowerów. Dopuszczalna prędkość na UTO to do 20 km/h, zaś na chodniku i drodze dla pieszych – prędkość zbliżona do prędkości pieszego, z poszanowaniem dla jego pierwszeństwa w tym miejscu. Oczywiście zabrania się kierowania w stanie nietrzeźwości, po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, przewożenia innej osoby, zwierzęcia lub ładunku, czepiania się pojazdów, ciągnięcia lub holowania innego pojazdu czy ciągnięcia np. osoby na sankach. Do obowiązków użytkownika UTO należy sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy lub pasa ruchu, a także zachowanie bezpiecznego odstępu przy wyprzedzaniu innych uczestników ruchu drogowego.
Sporą popularnością w ostatnich latach cieszą się, zwłaszcza wśród młodego pokolenia, hulajnogi elektryczne. Te, warto przypomnieć, że służą do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym pojeździe. Osoby w wieku 10-18 lat mogą korzystać z nich pod warunkiem, że posiadają kartę rowerową lub prawo jazdy kat. AM, A1, B1 oraz T.
Użytkownicy takiej hulajnogi korzystają z drogi dla rowerów, pasa ruchu dla rowerów, a w przypadku ich braku:
- jezdni – obowiązkowo, gdy ruch pojazdów odbywa się po niej z dozwoloną prędkością nie większą niż 30 km/h oraz brakuje drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów;
- chodnika lub drogi dla pieszych – gdy ruch pojazdów odbywa się po niej z dozwoloną prędkością większą niż 30 km/h oraz brakuje drogi dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów.
Dopuszczalna prędkość na hulajnogach to 20 km/h, zaś na chodniku i drodze dla pieszych – zbliżona do prędkości pieszego z obligatoryjnym obowiązkiem ustępowania mu pierwszeństwa oraz nieutrudniania jego ruchu. Oczywiście zabrania się kierowania taką hulajnogą w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu, ciągnięcia lub holowania innego pojazdu czy przewożenia innej osoby, zwierzęcia, ładunku, a także czepiania się pojazdów.
Na sam koniec kilka słów o rowerach, w tym elektrycznych i zasadach ich użytkowania. Rower może być wyposażony w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48V o znamionowej mocy ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h. Kierujący rowerem jest obowiązany korzystać z drogi dla rowerów drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów, jeżeli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Na drodze dla rowerów i pieszych to pieszy ma bezwzględnie pierwszeństwo przed rowerzystą, o czym należy pamiętać. Jeżeli żadna z powyższych części drogi nie została wyznaczona, rowerzysta obowiązany jest korzystać z jezdni, natomiast z drogi dla pieszych może korzystać tylko w wyjątkowych przypadkach:
- opiekuje się osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem;
- szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h, wynosi co najmniej 2 m i brakuje drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów lub pasa ruchu dla rowerów;
- warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź, gęsta mgła).
Przypominamy, że jadąc po drodze dla pieszych rowerzysta jest obowiązany jechać z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, zachować szczególną ostrożność, ustępować pierwszeństwa pieszemu oraz nie utrudniać jego ruchu.
Jeżeli rower elektryczny nie spełnia warunków dwojakiego rodzaju: w zakresie parametrów silnika bądź zasady jego działania, jest niedopuszczony do ruchu, a kierowanie nim po drodze publicznej, w strefie zamieszkania lub strefie ruchu stanowi wykroczenie, za które przewidziano grzywnę do 1500 złotych.
Mamy nadzieję, że powyższe informacje pozwoliły odświeżyć wiedzę wszystkich użytkowników ruchu drogowego w tej materii. My ze swojej strony zapewniamy, że działania ukierunkowane na przestrzeganie obowiązujących przepisów prawa przez osoby korzystające z w/w sprzętów będą powtarzane.
asp. sztab. Karolina Smardz-Dymek