Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

"Piesi idą po śmierć"

Data publikacji 28.11.2009
erka„NIEOŚWIETLENI, NIEOSTROŻNI PIESI ID¡ PO ŚMIERĆ”  „NIEODPOWIEDZIALNI, BRAWUROWO JEŻDŻ¡CY KIEROWCY ZABIJAJ¡ PIESZYCH”
Co trzecia ofiara śmiertelna na polskich drogach to pieszy. Co czwarty ranny w wypadkach drogowych to pieszy.

 

Znaczna część wypadków z udziałem pieszych powstaje w miejscach, gdzie wydawałoby się, że piesi mogą czuć się bezpieczni, a więc na skrzyżowaniach i na przejściach dla pieszych.            

Wcześnie zapadający zmrok, bardzo słaba widoczność pieszych, którzy nie używają elementów odblaskowych jeszcze potęguje zagrożenie na naszych drogach. Postać człowieka idącego drogą, ubranego w ciemną odzież jest zauważalna przez kierującego zaledwie z 20-30 metrów lub z odległości jeszcze mniejszej, w zależności od warunków atmosferycznych.

Elementy odblaskowe na odzieży pieszego pozwalają na zauważenie go z odległości minimum 150 metrów lub większej. Pieszy da w ten sposób szansę kierującemu na wczesne zauważenie siebie i właściwe zareagowanie.         

Nie ulega wątpliwości, że piesi są najbardziej zagrożoną grupa uczestników ruchu drogowego. Kierowcę w samochodzie chroni „pancerz”  w postaci karoserii samochodu, chronią go pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne – pieszego nie chroni nic. Pieszy w zetknięciu z rozpędzonym pojazdem jest bez szans, większość potrąceń kończy się śmiercią pieszego, a w najlepszym przypadku ciężkimi obrażeniami ciała prowadzącymi do kalectwa.         

Warto pamiętać, że żaden nawet najbardziej zaawansowany technologicznie samochód nie zatrzyma się w miejscu.

Samochód jadący z prędkością 50 km/h, a więc tyle ile mogą rozwijać pojazdy w ruchu miejskim, w ciągu tylko 1 sekundy przejeżdża aż 14 metrów, to czas i odległość potrzebna, aby kierujący pojazdem zareagował na zauważoną przeszkodę np. pieszego. W tym czasie z pojazdem nic się nie dzieje – kierujący nie zdąży nawet nacisnąć hamulec. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego jadącego z prędkością 50km/h na suchej nawierzchni jezdni wynosi orientacyjnie około 26 metrów. Na nawierzchni mokrej – to ponad 30 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu – to aż 46 metrów. Znacznie wydłuża się droga zatrzymania pojazdów poza miastem, tam gdzie samochody rozwijają większe prędkości. Samochód jadący z prędkością 90 km/h, w ciągu 1 sekundy przejeżdża aż 25 metrów. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na suchej nawierzchni jezdni jadącego z prędkością 90 km/h to ponad 70 metrów; na nawierzchni mokrej – to blisko 90 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu – to aż 140 metrów.         

Przytoczone dane dotyczą kierujących, którzy szybko i właściwie reagują, jadących sprawnymi technicznie samochodami. Ale pamiętajmy, za kierownicami samochodów nie zasiadają tylko ludzie młodzi, sprawni i zdrowi, ale również starsi i osoby o obniżonej sprawności psychomotorycznej.         

Zdecydowana większość wypadków z udziałem pieszych ma miejsce w miejscach, gdzie wydawałoby się, że piesi mogą czuć się bezpieczni, a więc na skrzyżowaniach i na przejściach dla pieszych.         

Oto kilka przykładów tragicznych w skutkach wypadków drogowych z udziałem pieszych zaistniałych na drogach Wielkopolski w ostatnich dniach.

13.11.2009r. godz. 17:20, Grabów nad Prosną, powiat ostrzeszowski, droga wojewódzka. Kierujący samochodem osobowym, potrącił na oznakowanym przejściu dla pieszych 79-letnią kobietę. Piesza zginęła na miejscu.

13.11.2009r. godz. 22:20, Puszczykowo, powiat poznański. Kierujący samochodem osobowym, potrącił na oznakowanym przejściu dla pieszych dwie kobiety w wieku 78 i 76 lat. Jedna z pieszych zginęła na miejscu wypadku, druga – po przewiezieniu do szpitala.

14.11.2009r. godz. 14:45, Konin. Kierująca samochodem osobowym, potrąciła na oznakowanym przejściu dla pieszych dwie osoby: kobietę w wieku 58 lat i mężczyznę w wieku 62 lat. Kobieta zmarła po przewiezieniu do szpitala.

15.11.2009r. godz. 16:50, Wolca Nowa, powiat średzki, droga powiatowa.  Pieszy w wielu 41 lat wtargnął nagle z pobocza na jezdnię wprost pod nadjeżdżający samochód osobowy. Na skutek uderzenia pieszy przewrócił się i został dwukrotnie przejechany przez nadjeżdżające samochody. Pieszy zginął na miejscu.         

Apelujemy zatem o przestrzeganie podstawowych przepisów o ruchu pieszych oraz o używanie przez nich elementów odblaskowych.         

Apelujemy również do kierujących, aby przestrzegali przepisów dotyczących zachowania się wobec pieszych.

USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.  

Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.

2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.  

3. Kierującemu pojazdem zabrania się:  

1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany; 

2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu; 

3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych. 

4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.  

5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.    

6. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.  

7. W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.           

Opracował asp. szt. Maciej Bednik: Wydział Ruchu Drogowego KWP w Poznaniu       

Powrót na górę strony