"Piesi idą po śmierć"
„NIEOŚWIETLENI, NIEOSTROŻNI PIESI ID¡ PO ŚMIERĆ” „NIEODPOWIEDZIALNI, BRAWUROWO JEŻDŻ¡CY KIEROWCY ZABIJAJ¡ PIESZYCH”
Co trzecia ofiara śmiertelna na polskich drogach to pieszy. Co czwarty ranny w wypadkach drogowych to pieszy.
Znaczna część wypadków z udziałem pieszych powstaje w miejscach, gdzie wydawałoby się, że piesi mogą czuć się bezpieczni, a więc na skrzyżowaniach i na przejściach dla pieszych.
Wcześnie zapadający zmrok, bardzo słaba widoczność pieszych, którzy nie używają elementów odblaskowych jeszcze potęguje zagrożenie na naszych drogach. Postać człowieka idącego drogą, ubranego w ciemną odzież jest zauważalna przez kierującego zaledwie z 20-30 metrów lub z odległości jeszcze mniejszej, w zależności od warunków atmosferycznych.
Elementy odblaskowe na odzieży pieszego pozwalają na zauważenie go z odległości minimum 150 metrów lub większej. Pieszy da w ten sposób szansę kierującemu na wczesne zauważenie siebie i właściwe zareagowanie.
Nie ulega wątpliwości, że piesi są najbardziej zagrożoną grupa uczestników ruchu drogowego. Kierowcę w samochodzie chroni „pancerz” w postaci karoserii samochodu, chronią go pasy bezpieczeństwa i poduszki powietrzne – pieszego nie chroni nic. Pieszy w zetknięciu z rozpędzonym pojazdem jest bez szans, większość potrąceń kończy się śmiercią pieszego, a w najlepszym przypadku ciężkimi obrażeniami ciała prowadzącymi do kalectwa.
Warto pamiętać, że żaden nawet najbardziej zaawansowany technologicznie samochód nie zatrzyma się w miejscu.
Samochód jadący z prędkością 50 km/h, a więc tyle ile mogą rozwijać pojazdy w ruchu miejskim, w ciągu tylko 1 sekundy przejeżdża aż 14 metrów, to czas i odległość potrzebna, aby kierujący pojazdem zareagował na zauważoną przeszkodę np. pieszego. W tym czasie z pojazdem nic się nie dzieje – kierujący nie zdąży nawet nacisnąć hamulec. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego jadącego z prędkością 50km/h na suchej nawierzchni jezdni wynosi orientacyjnie około 26 metrów. Na nawierzchni mokrej – to ponad 30 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu – to aż 46 metrów. Znacznie wydłuża się droga zatrzymania pojazdów poza miastem, tam gdzie samochody rozwijają większe prędkości. Samochód jadący z prędkością 90 km/h, w ciągu 1 sekundy przejeżdża aż 25 metrów. Całkowita droga zatrzymania samochodu osobowego na suchej nawierzchni jezdni jadącego z prędkością 90 km/h to ponad 70 metrów; na nawierzchni mokrej – to blisko 90 metrów, a na śliskiej, np. podczas ulewnego deszczu – to aż 140 metrów.
Przytoczone dane dotyczą kierujących, którzy szybko i właściwie reagują, jadących sprawnymi technicznie samochodami. Ale pamiętajmy, za kierownicami samochodów nie zasiadają tylko ludzie młodzi, sprawni i zdrowi, ale również starsi i osoby o obniżonej sprawności psychomotorycznej.
Zdecydowana większość wypadków z udziałem pieszych ma miejsce w miejscach, gdzie wydawałoby się, że piesi mogą czuć się bezpieczni, a więc na skrzyżowaniach i na przejściach dla pieszych.
Oto kilka przykładów tragicznych w skutkach wypadków drogowych z udziałem pieszych zaistniałych na drogach Wielkopolski w ostatnich dniach.
13.11.2009r. godz. 17:20, Grabów nad Prosną, powiat ostrzeszowski, droga wojewódzka. Kierujący samochodem osobowym, potrącił na oznakowanym przejściu dla pieszych 79-letnią kobietę. Piesza zginęła na miejscu.
13.11.2009r. godz. 22:20, Puszczykowo, powiat poznański. Kierujący samochodem osobowym, potrącił na oznakowanym przejściu dla pieszych dwie kobiety w wieku 78 i 76 lat. Jedna z pieszych zginęła na miejscu wypadku, druga – po przewiezieniu do szpitala.
14.11.2009r. godz. 14:45, Konin. Kierująca samochodem osobowym, potrąciła na oznakowanym przejściu dla pieszych dwie osoby: kobietę w wieku 58 lat i mężczyznę w wieku 62 lat. Kobieta zmarła po przewiezieniu do szpitala.
15.11.2009r. godz. 16:50, Wolca Nowa, powiat średzki, droga powiatowa. Pieszy w wielu 41 lat wtargnął nagle z pobocza na jezdnię wprost pod nadjeżdżający samochód osobowy. Na skutek uderzenia pieszy przewrócił się i został dwukrotnie przejechany przez nadjeżdżające samochody. Pieszy zginął na miejscu.
Apelujemy zatem o przestrzeganie podstawowych przepisów o ruchu pieszych oraz o używanie przez nich elementów odblaskowych.
Apelujemy również do kierujących, aby przestrzegali przepisów dotyczących zachowania się wobec pieszych.
USTAWA z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym.
Art. 26. 1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu.
2. Kierujący pojazdem, który skręca w drogę poprzeczną, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pieszemu przechodzącemu na skrzyżowaniu przez jezdnię drogi, na którą wjeżdża.
3. Kierującemu pojazdem zabrania się:
1) wyprzedzania pojazdu na przejściu dla pieszych i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejścia, na którym ruch jest kierowany;
2) omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu;
3) jazdy wzdłuż po chodniku lub przejściu dla pieszych.
4. Kierujący pojazdem, przejeżdżając przez chodnik lub drogę dla pieszych, jest obowiązany jechać powoli i ustąpić pierwszeństwa pieszemu.
5. Przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio podczas jazdy po placu, na którym ze względu na brak wyodrębnienia jezdni i chodników ruch pieszych i pojazdów odbywa się po tej samej powierzchni.
6. Kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność przy przejeżdżaniu obok oznaczonego przystanku tramwajowego nieznajdującego się przy chodniku. Jeżeli przystanek nie jest wyposażony w wysepkę dla pasażerów, a na przystanek wjeżdża tramwaj lub stoi na nim, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w takim miejscu i na taki czas, aby zapewnić pieszemu swobodne dojście do tramwaju lub na chodnik. Przepisy te stosuje się odpowiednio przy ruchu innych pojazdów komunikacji publicznej.
7. W razie przechodzenia przez jezdnię osoby niepełnosprawnej, używającej specjalnego znaku, lub osoby o widocznej ograniczonej sprawności ruchowej, kierujący jest obowiązany zatrzymać pojazd w celu umożliwienia jej przejścia.
Opracował asp. szt. Maciej Bednik: Wydział Ruchu Drogowego KWP w Poznaniu